استخراج وشناسایی ساختاری کیتین از فلس ماهی سفید (Rutilus frisii Kutum)

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 گروه بیولوژی دریا ، واحد لاهیجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، لاهیجان،ایران، صندوق پستی 1616

2 بخش شیلات، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران. صندوق پستی 3394-41635

چکیده

کیتین فراوان ترین پلی ساکارید طبیعی است که  میزان تولید سالانه آن تقریباً برابر با سلولز ، برآورد می گردد. این ماده نه تنها به عنوان یک منبع صنعتی بلکه به عنوان یک ماده ی طبیعی با کاربری فراوان در حیطه های مختلف علوم کشاورزی وپزشکی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در این مطالعه ابتدا کیتین از فلس ماهی سفید استخراج شده و سپس ساختار آن با روشهای شیمیایی  از قبیل تجزیه عنصری، پراش اشعه ایکس، میکروسکوپ الکترونی وطیف سنج  FT-IR مورد بررسی قرار گرفت.  بیشترین مقادیر عناصر  موجود در کیتین مربوط به عناصر کلسیم ومنیزیم با مقادیر 14/27 و 42/50 میلی گرم بر کیلوگرم بود وعناصر منگنز ومس کمترین مقادیر رانشان دادند. آنالیزپراش اشعه ایکس، ماهیت بلوری کیتین و طیف سنج FTIR، باندهای مربوط به کشیدگی و ارتعاش پیوندهای O – H، N – H، CO  را در ساختار کیتین به خوبی نشان داد.
خواص فیزیکی و شیمیایی کیتین اسنخراج شده نشان می دهد  که می توان از آن به صورت تجاری در موارد مختلفی مانند مکمل ها و افزودنی ها غذایی، داروها  و همچنین تصفیه آب استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها