مقایسه اثرسنجی محلول پرفیش 5 % (پر استیک اسید و هیدروژن پراکسید) با برونوپل 50% در کنترل آلودگی قارچی تخم ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهّری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، یاسوج، ایران

2 مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

3 سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، ایران

چکیده

   در این مطالعه کارایی محلول پرفیش (پر استیک اسید و هیدروژن پراکسید) 5% در مهار و پیشگیری از ابتلا و کاهش تلفات ناشی از آلودگی قارچی در تخم­های ماهی قزل­آلای رنگین کمان در مراحل انکوباسیون در مقایسه با برونوپل50% (به عنوان یکی از رایج­ترین مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده در مزارع پرورش ماهی قزل­آلا) انجام گرفت. بدین منظور تعداد 24000 هزار عدد تخم لقاح یافته در هر تیمار (8000 عدد در هر تکرار) مورد استفاده قرار گرفت. در این بررسی دو تیمار پرفیش 75 میلی­گرم در لیتر و برونوپل 300 میلی­گرم در لیتر با سه تکرار مورد ارزیابی قرار گرفتند. ضدعفونی تخم­ها با محلول­های آزمایشی 48 ساعت بعد از لقاح به صورت یک روز در میان به مدت 30 دقیقه انجام گرفت. نتایج نشان داد تیمارهای آزمایشی از لحاظ درصد چشم­زدگی، درصد تفریخ و همچنین درصد رخداد لاروهای ناهنجار اختلاف معنی­داری با هم ندارند. همچنین هیچگونه قارچ­زدگی در بین تیمارها مشاهده نشد. بنابراین با توجه به قیمت کمتر محلول پرفیش نسبت به برونوپل و همچنین نیاز به دوز کمتر این محلول جهت ضدعفونی تخم­ها، استفاده از آن در مزارع تکثیر ماهی قزل­آلا از لحاظ اقتصادی به صرفه تر بوده و می­تواند به عنوان ترکیب جایگزین مناسب جهت مقابله با آلودگی­های قارچی تخم ماهی قزل­آلای رنگین کمان در عرصه های آبزی پروری کشور عمل نماید. 

کلیدواژه‌ها