مهمترین عوامل تاثیر گذار بر رفتار مصرف ماهی خانوارهای کشور با بازنگری مطالعات محققان داخل در بازه زمانی 1397-1374 مورد تحلیل قرار گرفت. از 25 مطالعه مورد بررسی ، 21 عامل به ترتیب فراوانی ؛ قیمت (15 مورد) ، بو(10 مورد) ، کیفیت ، دسترسی به بازار ، اگاهی از فواید و ارزش غذائی (هر کدام 9 مورد) ، طعم و مزه (8 مورد) ، فرهنگ و دانش طبخ(6 مورد) ، درآمد(5 مورد) ، بهداشت عرضه ، عادت مصرف(هرکدام 4 مورد) ، تازگی ، بسته بندی (هرکدام 3 مورد) ، سن ، تحصیلات ، تنوع محصول (هرکدام 2 مورد) ، نگرش ، بعد خانوار، منبع پروتئینی ، اولویت گونه مصرفی و جنسیت و زمان عرضه(هرکدام یک 1 مورد) مشخص گردید. نتایج بیانگر آن است که شاخص های مورد اشاره می تواند با مدیریت تولید کننده ها و عرضه کننده ها به عنوان عوامل تولید و توزیع و سازمان شیلات ایران و ادارات شیلات استان ها به عنوان متولی امر تولید ، در راستای ارتقاء وضعیت مصرف ماهی ، بهینه سازی و مورد توجه واقع شود. با پیشرفت جامعه ترجیحات مصرف و الگوی تقاضای خانوارها تغییر کرده و همین امر رفتار مصرف ماهی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد. لذا افزایش سطح اگاهی های تغذیه ای جامعه ، معرفی محصولات نوین فرآوری شده شیلاتی و بهره گیری از روش های جدید بسته بندی در کنار توسعه بازار می تواند میزان تقاضای ماهی را در کشور بهبود بخشد.