ارزیابی ترجیح مصرف کنندگان اهوازی نسبت به محصولات نوین فرآوری شده از کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix)

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اهواز، ایران

2 مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

با افزایش روز افزون جمعیت کره زمین، توسعه کشاورزی به عنوان مهمترین بخش تامین غذای انسان ها اهمیت زیادی پیدا کرده است و در این ارتباط ترویج نقش مهمی را به عنوان حلقه واسط بین تحقیقات و عرصه بر عهده دارد. آبزی پروری، تجارتی بر پایه دانش، فناوری و مهارت است که برای توسعه ظرفیت منابع انسانی به خدمات بخش ترویج نیازمند می‌باشد. آموزش تولیدکنندگان در زمینه افزایش بهره وری از محصولات خام و بازاریابی، از نقش های اختصاصی در ترویج محصولات شیلاتی می‌باشند. تهیه محصولات خمیری و دودی، انواع فیله و بسته بندی که به حفظ کیفیت ماهی کمک می‌کنند، از روش‌های مهم عمل‌آوری در افزایش بازارپسندی محصولات شیلاتی می باشد. هدف این مطالعه معرفی محصولات با ارزش افزوده از ماهی کپور نقره‌ای شامل فیله مرغوب، فیله دودی، گوشت چرخ شده، کوفته ماهی (fish ball) و برگر در شهر اهواز و سپس تعیین بازخورد مردم نسبت به این محصولات می‌باشد. نتایج به دست آمده از پرسشنامه‌های تکمیل شده نشان داد که به ترتیب بیش از %70 و %50 از پاسخ-دهندگان محصولات خمیری )کوفته ماهی و برگر) و محصول فیله ماهی کپور نقره‌ای دودی گرم را پسندیدند. همچنین بیشترین میزان رضایتمندی (%60) بین محصولات خام مربوط به گوشت چرخ شده ماهی کپور نقره‌ای نسبت به انواع فیله بوده است. نتایج این مطالعه، آینده‌ای روشن را برای صنعت فرآوری در استان خوزستان پیش‌بینی می‌کند و مشخص کننده اهمیت ترویج در جایگاه این محصولات بین اقشار مختلف مردم می‌باشد.

کلیدواژه‌ها